 
 
Druženje mladih iz nekdanje Jugoslavije na festivalu EXIT - izhodiščni tekst za razpravo
Fenomen 
  festivala Exit predstavlja zbiranje množice mladih iz nekdanje skupne države 
  Jugoslavije. Gre za generacijo, ki je odraščala v času, ko te države več ni 
  bilo, oziroma, ko je ta preživljala svoje najbolj krvave in neslavne trenutke 
  razkroja.
  Kaj so razlogi, ki mlade motivirajo, da se festivala udeležujejo? Zagotovo je 
  to ob kvalitetni glasbi tudi druženje.
  Pri obiskovalcih od drugod obstaja tudi razlog doživetja pustolovščine, ťeksotikeŤ 
  in raziskovanja. Zelo verjetno - to velja npr. za mlade, ki prihajajo iz Slovenije 
  - je tu prisoten element provokacije. Opazno je obujanje idej bratstva in ťtitoizmaŤ, 
  ki jezi starejše, ki so s prejšnjim sistemom (mnogi med njimi) sodelovali. To 
  vidimo ob nošenju starih simbolov, bojem za napis na hribu nad Novo Gorico, 
  ipd.
  Ali je to posledica želje po druženja in izmenjave izkušenj mlade generacije 
  iz nekdanje države?
  Ali je to izraz distanciranja uradnemu političnemu diskurzu, ki gleda na to 
  področje nekdanje skupnosti kot dokončno razdeljeno na države različnih statusov 
  - tiste iz EU /Madžarska, Slovenija/, tiste na čakajoči listi /Romunija, Bulgarija/ 
  in na tiste, ki so pod vprašajem z Hrvaško na čelu? Ali mladi na te klasifikacije 
  gledajo drugače?
  Potem so tu vprašanja, upanja in pričakovanja mladih, predvsem iz Srbije, ki 
  je leta preživljala in po svoje še živi v izolaciji. Jim festival prinaša in 
  budi upanja za realizacijo njihovih želja, v pogledu možnosti izobraževanja 
  in boljših življenjskih opcij?
K zgornjim vprašanjem k uvodnemu tekstu za razpravo dodajam še par tez z krajšimi utemeljitvami:
 
  V Sloveniji, najbrž pa tudi v drugih republikah, nekdanje Jugoslavije, sedaj 
  v samostojnih državah, so po njeni osamosvojitvi stekli procesi reinterpretacije 
  zgodovine. 
  Slovenija ta trend v zgodovinopisju, ki je motiviran z trenutnimi političnimi 
  spremembami in zamenjavo oblasti, doživlja v zadnjem obdobju. Ta se navezuje 
  in gre paralelno s podobnimi pobudami v Evropski uniji, katere del je postala. 
  Tam takšno reinterpretacijo, ki se povezuje z zahtevami po izenačenju in prepovedjo 
  zraven nacističnih tudi komunističnih simbolov, zagovarjajo ob stari članici 
  Italiji (ki se po potrebi ob praznovanju 60 obletnice nad nacizmom postavi tudi 
  ob bok zmagovalcev 2.svetovne vojne), mnoge nove članice unije. Te so večino 
  povojnega obdobja preživele za železno zaveso, v času 2.vojne pa so večinoma 
  koloborirale in sodelovale z okupatorji. 
  V čem je tu povezava z mladimi, vprašanjem njihovega internacionalnega druženja 
  in nenazadnje Exita? 
  V Sloveniji ima to odpiranje razlage zgodovine za nazaj in predlogi za spremembe 
  poučevanja zgodovine v šolah, močan priokus poskusa nove tokrat (desne) indoktrinacije 
  mlade, predvsem najstniške generacije. Pri tem seveda ni toliko sporno nova 
  reinterpretativna resnica zgodovine sama po sebi (ta je bržkone samo odgovor 
  na prejšnjo skrajno levoznačno interptretacijo), kolikor ta pomeni (ne)zavedno 
  potrebo politike pa kontinuiteti delitev in "novih vernikov", ki bi 
  ohranile legitimnost "demokratičnih institucij" in sistema. 
  Ponujanje konfliktov in odpiranje omar s strašili preteklosti, je zagotovo sposobnost 
  vladajočih elit, ki so ne glede na svoja ťkonvertitstvaŤ v marsičem ostale na 
  ravni preteklih komunističnih in t.i. tranzicijskih, postkomunističnih časov. 
  Problem oblasti in tudi opozicije pa je v tem, da nimajo nobene vizije in rešitev 
  za prihodnost, ki bi jo ponudile mladim.
  Generacija, o kateri govorimo, v bistvu predstavlja novi val, ki prihaja za 
  generacijo obiskovalcev Exita. Vkolikor je ťgeneracija ExitŤ, po razočaranjih 
  in streznitvi, ki je sledilo uvidu v politično in ekonomsko skorumpiranost protagonistov 
  vojne in delitve, zapadla v določeno apatijo in apolitičnost ter začela iskati 
  - tudi z takšnimi druženji - resnico na pogorišču - je to z novo generacijo, 
  ki prihaja lahko povsem drugače. Gre za prazen prostor, ki je po definiciji 
  ťpozabeŤ spet odprt za nova mentalna pogojevanja in programiranja.  

Internet 
  kot sredstvo sodobne komunikacije v sebi nosi dve protislovni lastnosti: 
  - omogoča komunikacijo, ki jo je malodane nemogoče omejevati;
  - zoožuje in siromaši celovitost komunikacije, kar je lahko tudi vir osebnih 
  in socialnih patologij
  V prvem primeru lahko navedemo prav Srbijo v času napadov sil Nata in mladih 
  v času izolacije Miloševičke Srbije, ko so na ta način ohranjali kontakt s svetom.
Slaba 
  stran te komunikacije pa leži v dejstvu, da mladi izbirajo ta način komunikacije 
  tudi takrat, ko jim svoboda gibanja in fizične komunikacije nista omejevana. 
  Virtuelna komunikacija, ki se mnogokrat zoži na vidik posameznega interesa, 
  zadovoljitve dolečene potrebe, ipd. je lahko tudi vir - stereotipskega razmišljanja 
  mladih, konzumacija negativnih socialnih vsebin in trendov. Internet lahko namreč 
  vzamemo tudi kot veliki sodobni Mega market, kjer je na razpolago vse - od kvalitetne 
  zdrave ponudbe in prehrane, pa do cenenega in pokvarljivega blaga.
  . 
  Glavni vzvodi - bratstva in enotnosti v bivši državi so bile delovne akcije, 
  kar se moške populacije tiče, pa je bilo to skuženje vojnega roka. Spoznavanja, 
  razvijanje prijateljstva - komunikacija, ki je delotvorno prispevala k odprtosti, 
  zanimanje za drugačno in njeno sprejemanje. Evropaska skupnost, kot nova entiteta 
  se z podpiranjem projektov, izmenjave mladih na področju izobraževanja in Kulture 
  poslužuje istih mehanizmov. Ali EXIT predstavlja takšno eno takšnih manifestacij, 
  z dimenzija novega, sodobnega Woodstoka, ki lahko prispeva k zdravi rasti in 
  k prihodnjemu sobivanju narodov na tem zgodovinsko povezanem prostoru?
Drago Pintarič