Druženje mladih iz nekdanje Jugoslavije na festivalu EXIT - izhodiščni tekst za razpravo

Fenomen festivala Exit predstavlja zbiranje množice mladih iz nekdanje skupne države Jugoslavije. Gre za generacijo, ki je odraščala v času, ko te države več ni bilo, oziroma, ko je ta preživljala svoje najbolj krvave in neslavne trenutke razkroja.
Kaj so razlogi, ki mlade motivirajo, da se festivala udeležujejo? Zagotovo je to ob kvalitetni glasbi tudi druženje.
Pri obiskovalcih od drugod obstaja tudi razlog doživetja pustolovščine, ťeksotikeŤ in raziskovanja. Zelo verjetno - to velja npr. za mlade, ki prihajajo iz Slovenije - je tu prisoten element provokacije. Opazno je obujanje idej bratstva in ťtitoizmaŤ, ki jezi starejše, ki so s prejšnjim sistemom (mnogi med njimi) sodelovali. To vidimo ob nošenju starih simbolov, bojem za napis na hribu nad Novo Gorico, ipd.
Ali je to posledica želje po druženja in izmenjave izkušenj mlade generacije iz nekdanje države?
Ali je to izraz distanciranja uradnemu političnemu diskurzu, ki gleda na to področje nekdanje skupnosti kot dokončno razdeljeno na države različnih statusov - tiste iz EU /Madžarska, Slovenija/, tiste na čakajoči listi /Romunija, Bulgarija/ in na tiste, ki so pod vprašajem z Hrvaško na čelu? Ali mladi na te klasifikacije gledajo drugače?
Potem so tu vprašanja, upanja in pričakovanja mladih, predvsem iz Srbije, ki je leta preživljala in po svoje še živi v izolaciji. Jim festival prinaša in budi upanja za realizacijo njihovih želja, v pogledu možnosti izobraževanja in boljših življenjskih opcij?

K zgornjim vprašanjem k uvodnemu tekstu za razpravo dodajam še par tez z krajšimi utemeljitvami:

V Sloveniji, najbrž pa tudi v drugih republikah, nekdanje Jugoslavije, sedaj v samostojnih državah, so po njeni osamosvojitvi stekli procesi reinterpretacije zgodovine.
Slovenija ta trend v zgodovinopisju, ki je motiviran z trenutnimi političnimi spremembami in zamenjavo oblasti, doživlja v zadnjem obdobju. Ta se navezuje in gre paralelno s podobnimi pobudami v Evropski uniji, katere del je postala. Tam takšno reinterpretacijo, ki se povezuje z zahtevami po izenačenju in prepovedjo zraven nacističnih tudi komunističnih simbolov, zagovarjajo ob stari članici Italiji (ki se po potrebi ob praznovanju 60 obletnice nad nacizmom postavi tudi ob bok zmagovalcev 2.svetovne vojne), mnoge nove članice unije. Te so večino povojnega obdobja preživele za železno zaveso, v času 2.vojne pa so večinoma koloborirale in sodelovale z okupatorji.
V čem je tu povezava z mladimi, vprašanjem njihovega internacionalnega druženja in nenazadnje Exita?
V Sloveniji ima to odpiranje razlage zgodovine za nazaj in predlogi za spremembe poučevanja zgodovine v šolah, močan priokus poskusa nove tokrat (desne) indoktrinacije mlade, predvsem najstniške generacije. Pri tem seveda ni toliko sporno nova reinterpretativna resnica zgodovine sama po sebi (ta je bržkone samo odgovor na prejšnjo skrajno levoznačno interptretacijo), kolikor ta pomeni (ne)zavedno potrebo politike pa kontinuiteti delitev in "novih vernikov", ki bi ohranile legitimnost "demokratičnih institucij" in sistema.
Ponujanje konfliktov in odpiranje omar s strašili preteklosti, je zagotovo sposobnost vladajočih elit, ki so ne glede na svoja ťkonvertitstvaŤ v marsičem ostale na ravni preteklih komunističnih in t.i. tranzicijskih, postkomunističnih časov. Problem oblasti in tudi opozicije pa je v tem, da nimajo nobene vizije in rešitev za prihodnost, ki bi jo ponudile mladim.
Generacija, o kateri govorimo, v bistvu predstavlja novi val, ki prihaja za generacijo obiskovalcev Exita. Vkolikor je ťgeneracija ExitŤ, po razočaranjih in streznitvi, ki je sledilo uvidu v politično in ekonomsko skorumpiranost protagonistov vojne in delitve, zapadla v določeno apatijo in apolitičnost ter začela iskati - tudi z takšnimi druženji - resnico na pogorišču - je to z novo generacijo, ki prihaja lahko povsem drugače. Gre za prazen prostor, ki je po definiciji ťpozabeŤ spet odprt za nova mentalna pogojevanja in programiranja.

Internet kot sredstvo sodobne komunikacije v sebi nosi dve protislovni lastnosti:
- omogoča komunikacijo, ki jo je malodane nemogoče omejevati;
- zoožuje in siromaši celovitost komunikacije, kar je lahko tudi vir osebnih in socialnih patologij
V prvem primeru lahko navedemo prav Srbijo v času napadov sil Nata in mladih v času izolacije Miloševičke Srbije, ko so na ta način ohranjali kontakt s svetom.

Slaba stran te komunikacije pa leži v dejstvu, da mladi izbirajo ta način komunikacije tudi takrat, ko jim svoboda gibanja in fizične komunikacije nista omejevana. Virtuelna komunikacija, ki se mnogokrat zoži na vidik posameznega interesa, zadovoljitve dolečene potrebe, ipd. je lahko tudi vir - stereotipskega razmišljanja mladih, konzumacija negativnih socialnih vsebin in trendov. Internet lahko namreč vzamemo tudi kot veliki sodobni Mega market, kjer je na razpolago vse - od kvalitetne zdrave ponudbe in prehrane, pa do cenenega in pokvarljivega blaga.
.
Glavni vzvodi - bratstva in enotnosti v bivši državi so bile delovne akcije, kar se moške populacije tiče, pa je bilo to skuženje vojnega roka. Spoznavanja, razvijanje prijateljstva - komunikacija, ki je delotvorno prispevala k odprtosti, zanimanje za drugačno in njeno sprejemanje. Evropaska skupnost, kot nova entiteta se z podpiranjem projektov, izmenjave mladih na področju izobraževanja in Kulture poslužuje istih mehanizmov. Ali EXIT predstavlja takšno eno takšnih manifestacij, z dimenzija novega, sodobnega Woodstoka, ki lahko prispeva k zdravi rasti in k prihodnjemu sobivanju narodov na tem zgodovinsko povezanem prostoru?

V osemdesetih je bil vpliv "rock culture" na družbene in politične spremembe evidenten. Tesno so sodelovali rock bendi iz različnih republik skupne države. Druženje in solidarnost sta v določenih primerih - posebej je to značilno za Slovenijo, presegla sfero subkulture ter neposredno posegala na politično področje. V Sloveniji so npr. Pankrti (tudi skupina Laibach in še kdo) predhodili inciativam kroga Nove revije in skupaj z revijo Mladina, prispevali k radikalnim družbenim spremembam, ki so se razširile na širše področje bivše skupne države. V 90-tih je to solidarnostno gibanje na žalost zamrlo, v posameznih primerih je šlo celo v nasprotno smer. Znani so nam nastopi različnih Band Aidov (v vseh treh konstitutivnih narodih SHS), ki so svoj patriotizem dokazovali z domoljubnimi pesmimi in s tem - hote ali ne hote, vpletli v politično vojaški vrtinec kalvarije, ki je sledila. Ali lahko EXIT in glasba v tretjem tisočletju predstavljata novo energijo druženja mladih, mimo državnih institucij s sodobnimi, pozitivnimi anti - nacionalističnimi, anti -rasističnimi, anti-seksističnimi in anti-globalističnimi, ter ekološkimi, ipd idejami?


Drago Pintarič