Druženje mladih iz nekdanje Jugoslavije na festivalu EXIT - izhodiščni tekst za razpravo
Fenomen
festivala Exit predstavlja zbiranje množice mladih iz nekdanje skupne države
Jugoslavije. Gre za generacijo, ki je odraščala v času, ko te države več ni
bilo, oziroma, ko je ta preživljala svoje najbolj krvave in neslavne trenutke
razkroja.
Kaj so razlogi, ki mlade motivirajo, da se festivala udeležujejo? Zagotovo je
to ob kvalitetni glasbi tudi druženje.
Pri obiskovalcih od drugod obstaja tudi razlog doživetja pustolovščine, ťeksotikeŤ
in raziskovanja. Zelo verjetno - to velja npr. za mlade, ki prihajajo iz Slovenije
- je tu prisoten element provokacije. Opazno je obujanje idej bratstva in ťtitoizmaŤ,
ki jezi starejše, ki so s prejšnjim sistemom (mnogi med njimi) sodelovali. To
vidimo ob nošenju starih simbolov, bojem za napis na hribu nad Novo Gorico,
ipd.
Ali je to posledica želje po druženja in izmenjave izkušenj mlade generacije
iz nekdanje države?
Ali je to izraz distanciranja uradnemu političnemu diskurzu, ki gleda na to
področje nekdanje skupnosti kot dokončno razdeljeno na države različnih statusov
- tiste iz EU /Madžarska, Slovenija/, tiste na čakajoči listi /Romunija, Bulgarija/
in na tiste, ki so pod vprašajem z Hrvaško na čelu? Ali mladi na te klasifikacije
gledajo drugače?
Potem so tu vprašanja, upanja in pričakovanja mladih, predvsem iz Srbije, ki
je leta preživljala in po svoje še živi v izolaciji. Jim festival prinaša in
budi upanja za realizacijo njihovih želja, v pogledu možnosti izobraževanja
in boljših življenjskih opcij?
K zgornjim vprašanjem k uvodnemu tekstu za razpravo dodajam še par tez z krajšimi utemeljitvami:
V Sloveniji, najbrž pa tudi v drugih republikah, nekdanje Jugoslavije, sedaj
v samostojnih državah, so po njeni osamosvojitvi stekli procesi reinterpretacije
zgodovine.
Slovenija ta trend v zgodovinopisju, ki je motiviran z trenutnimi političnimi
spremembami in zamenjavo oblasti, doživlja v zadnjem obdobju. Ta se navezuje
in gre paralelno s podobnimi pobudami v Evropski uniji, katere del je postala.
Tam takšno reinterpretacijo, ki se povezuje z zahtevami po izenačenju in prepovedjo
zraven nacističnih tudi komunističnih simbolov, zagovarjajo ob stari članici
Italiji (ki se po potrebi ob praznovanju 60 obletnice nad nacizmom postavi tudi
ob bok zmagovalcev 2.svetovne vojne), mnoge nove članice unije. Te so večino
povojnega obdobja preživele za železno zaveso, v času 2.vojne pa so večinoma
koloborirale in sodelovale z okupatorji.
V čem je tu povezava z mladimi, vprašanjem njihovega internacionalnega druženja
in nenazadnje Exita?
V Sloveniji ima to odpiranje razlage zgodovine za nazaj in predlogi za spremembe
poučevanja zgodovine v šolah, močan priokus poskusa nove tokrat (desne) indoktrinacije
mlade, predvsem najstniške generacije. Pri tem seveda ni toliko sporno nova
reinterpretativna resnica zgodovine sama po sebi (ta je bržkone samo odgovor
na prejšnjo skrajno levoznačno interptretacijo), kolikor ta pomeni (ne)zavedno
potrebo politike pa kontinuiteti delitev in "novih vernikov", ki bi
ohranile legitimnost "demokratičnih institucij" in sistema.
Ponujanje konfliktov in odpiranje omar s strašili preteklosti, je zagotovo sposobnost
vladajočih elit, ki so ne glede na svoja ťkonvertitstvaŤ v marsičem ostale na
ravni preteklih komunističnih in t.i. tranzicijskih, postkomunističnih časov.
Problem oblasti in tudi opozicije pa je v tem, da nimajo nobene vizije in rešitev
za prihodnost, ki bi jo ponudile mladim.
Generacija, o kateri govorimo, v bistvu predstavlja novi val, ki prihaja za
generacijo obiskovalcev Exita. Vkolikor je ťgeneracija ExitŤ, po razočaranjih
in streznitvi, ki je sledilo uvidu v politično in ekonomsko skorumpiranost protagonistov
vojne in delitve, zapadla v določeno apatijo in apolitičnost ter začela iskati
- tudi z takšnimi druženji - resnico na pogorišču - je to z novo generacijo,
ki prihaja lahko povsem drugače. Gre za prazen prostor, ki je po definiciji
ťpozabeŤ spet odprt za nova mentalna pogojevanja in programiranja.
Internet
kot sredstvo sodobne komunikacije v sebi nosi dve protislovni lastnosti:
- omogoča komunikacijo, ki jo je malodane nemogoče omejevati;
- zoožuje in siromaši celovitost komunikacije, kar je lahko tudi vir osebnih
in socialnih patologij
V prvem primeru lahko navedemo prav Srbijo v času napadov sil Nata in mladih
v času izolacije Miloševičke Srbije, ko so na ta način ohranjali kontakt s svetom.
Slaba
stran te komunikacije pa leži v dejstvu, da mladi izbirajo ta način komunikacije
tudi takrat, ko jim svoboda gibanja in fizične komunikacije nista omejevana.
Virtuelna komunikacija, ki se mnogokrat zoži na vidik posameznega interesa,
zadovoljitve dolečene potrebe, ipd. je lahko tudi vir - stereotipskega razmišljanja
mladih, konzumacija negativnih socialnih vsebin in trendov. Internet lahko namreč
vzamemo tudi kot veliki sodobni Mega market, kjer je na razpolago vse - od kvalitetne
zdrave ponudbe in prehrane, pa do cenenega in pokvarljivega blaga.
.
Glavni vzvodi - bratstva in enotnosti v bivši državi so bile delovne akcije,
kar se moške populacije tiče, pa je bilo to skuženje vojnega roka. Spoznavanja,
razvijanje prijateljstva - komunikacija, ki je delotvorno prispevala k odprtosti,
zanimanje za drugačno in njeno sprejemanje. Evropaska skupnost, kot nova entiteta
se z podpiranjem projektov, izmenjave mladih na področju izobraževanja in Kulture
poslužuje istih mehanizmov. Ali EXIT predstavlja takšno eno takšnih manifestacij,
z dimenzija novega, sodobnega Woodstoka, ki lahko prispeva k zdravi rasti in
k prihodnjemu sobivanju narodov na tem zgodovinsko povezanem prostoru?
Drago Pintarič