EXIT - legenda in samostojnost
Vprašanja ob spremljanju festivala EXIT 2005 in nastajanje filma Petrovaradinsko pleme*
Vprašanja napisal Tomica Šuljić, maj 2005

Festival upora je postal redno dogajališče, njegova zgodovina ima nekajletni tok razvoja. Osnovna ideja je pozitivna, festival je neprofitabilne narave, ima širok družbeni pristop in omogoča razvoj nadaljnjih platform.

Kot največje križišče balkanskih povojnih generacij, ki nimajo namena razčiščevati vojnih krivd, ampak se skupaj zabavati (in ponekod tudi pomisliti) je - ob zabavni - funkcij Festivala EXIT veliko. Skozi naslednja vprašanja skušam ponazoriti različna gledišča, tvorci filma pa boste odgovorili, kakšno je.

Ena od vlog festivala je njegovo idejno ozadje, česar podobni poletni festivali komercialne narave večinoma ne obdelujejo na tak način, kot to počne Festival EXIT. Pa vendar; ali ni z uresničitvijo prvotne ideje postal praznik svobodomiselnih, naprej orientiranih, ali zgolj uspešna reciklaža festivala?Ali je EXIT-ova regijska družbena angažiranost sodobni surogat prvotnega gibanja za mentalno svobodo celotne družbe? Ali so ideje res samo ideje ali se vrednote prenašajo v vsakdan? Je ostalim, nekoncertnim dogajanjem, posvečena dovolj velika skrb? In - kolikšna je teža idej danes, ko obstaja velika dostopnost do svetovnih virov prek interneta, ko ne iščemo, ampak se utapljamo pod navalom informacij in idej?

Glasbena plat Festivala EXIT se deloma naslanja na poletne trende, ki jih slišimo drugod, deloma ustvarja lastne fenomene tipa Balkan stage ali adaptacije chill out fazona. Vseeno bodo ljudje takoj povedali, koga bi radi slišali in koga pogrešajo. Vsi imajo pravico do svojega okusa, toda morda se bo slišala še kakšna utemeljitev. Nostalgija oziroma dobre prejšnje izvedbe krepijo mit in veličino, koliko pa jo občutite na nastopih? Kateri so glasbeniki in trenutki, ki jih oni dihajo na odrih?

Festival je vmes postal fenomen, na katerega se mlade generacije odpravljajo romarsko. Pa vendar, ali je okolje res tolerantno ali mu gre za zaslužek? Gre zgolj za turizem ali za resnično odprtost Novega Sada? Kateri so opisni pojmi multinacionalnega okolja, kjer je Novi Sad nemogoče enačiti z Beogradom, Nišem ali Gučo? Kje je lokalna kultura tolikanj drugačna od ostanka države? Mir ravnice in pokrajine, kjer je zdrav razum relativno ostal prisoten - sodoben, usmerjen naprej. Koliko vpliva bi znal imeti občutek krivde, ki se prebuja v srbski družbi?

EXIT s širino presega geografske meje, s sodelavci iz področja bivše Juge deluje na precej širokem zemljepisnem in vsebinskem področju, ki pa se po nekdanjih republikah razvija zase. Kakšna je razlika med Srbijo 2000 in 2005, oziroma ali EXIT še vedno toliko prehiteva okolje? Kakšna je razlika med festivalsko publiko in organizatorji, če se vsi zabavajo na glasbo? Gre za dogodek ali gibanje mladih? Kdo tvori mlade? Ali ima moj prijatelj (42), ki namerava letos prvič na EXIT, prav, ko pravi 'Mi bomo večno mladi, ker se tako počutimo?'

Posnemite svoje sekvence, vmes pa včasih pomislite na katere izmed segmentov preteklosti, ki bodo pred vašimi očmi rasli in dobivali nove podobe in vsebine. Pomembno je ujeti trenutke, ki govorijo zase.

 

*Vprašanja ob nastajanju dokumentarca Petrovaradinsko pleme za Kud Pozitiv in na prošnjo Draga Pintariča.
Produkcija maj 2005 Š EXIT Slovenija, za KIC Pozitiv.